Programma

Edmund Finnis Quartet in Three Parts
Tristan Murail Les Ruines circulaires
György Kurtág Hommage à R. Schumann
Claude Vivier Pièce pour violoncello et piano
Toru Takemitsu Quatrain

Uitvoerenden

Nieuw Amsterdams Peil:
Lars Wouters van den Oudenweijer klarinet
Heleen Hulst viool
Mick Stirling cello
Gerard Bouwhuis piano

De mens is in staat om ongeveer tien miljoen kleuren te onderscheiden. Zou het bij componisten en klankkleuren hetzelfde werken? Er zijn componisten die kleur als wezenlijk onderdeel van het componeren zien, het kleurenpalet bepaalt dan de vorm van een stuk. De Italiaan Salvatore Sciarrino is zo iemand, waarbij hij met fluisterzachte klanken de stilte opzoekt. Of de Canadees Claude Vivier, die zich geluiden en muziek herinnert van zijn verre reizen die hij in kleur probeert te vangen.

De Franse componist OIivier Messiaen vermeldde heel precies kleuren in zijn partituren: hier moet het smaragd-amethist klinken, daar opaal, of juist melkwit en goud. Dit verschijnsel, het zien van kleuren bij muziek, heet synesthesie. Niet onlogisch dat Murail, Kurtág en Takemitsu, allen bewonderaars van Messiaen, iets meekregen van de synesthesie van hun grote voorbeeld.