UPROARING TWENTIES

Parijs in de jaren 20 was de place to be, er verzamelden zich kunstenaars uit de hele wereld waaronder veel Amerikanen. Jazzmuziek werd erg populair in de Franse cafés en had een grote invloed op de jongere generatie Franse componisten. De verrukkelijke Vioolsonate van Maurice Ravel zou je een ode aan de jazz en blues kunnen noemen. De Amerikaanse componist Copland kwam in 1921 naar Parijs en hoewel hij in Amerika jazz had gehoord en gespeeld, kreeg hij juist hier een fascinatie voor deze populaire muziek, die als een rode draad door al zijn composities zou lopen. 

Henry Cowell gold als een excentriekeling die voor de nodige opschudding zorgde in vooroorlogs Amerika. In de twintiger jaren maakte hij als jonge componist met zijn radicale stijl furore in Frankrijk, Duitsland en zelfs Rusland. Zijn eigenzinnige Suite voor viool en piano laveert tussen lieflijke volksmuziek en rauwe dissonantie. Waar Ravel en Copland Amerikaanse invloeden laten horen, vermengt Cowell in zijn Suite juist muziek van de Europeaan Bach.