In Haarlem bevindt zich een bijzondere studio Artone genaamd. Sinds kort kennen we deze opnamelocatie en de drijvende kracht achter het label Night Dreamer: Jörg Mohaupt. Hij nodigde ons uit en maakte ons enthousiast voor zijn direct-to-disc recordings. Direct-to-disc betekent dat de opname ‘live’ op het vinyl wordt overgebracht. Eén take per LP-kant, dus er wordt niet gemonteerd, alles staat er in één keer op. Dat is een grote uitdaging want tegenwoordig kan bij CD-opnames bijna iedere fout of intonatieprobleem per computer hersteld worden en levert zo de ‘perfecte’ CD op. Maar daarmee zijn we concurrenten van onze eigen ‚perfecte’ ik geworden. Bij direct-to-disc probeer je het moment te vangen, daarbij sneuvelt er misschien soms wat aan perfectie maar het resultaat voelt als een bevrijding. We kozen repertoire waarin de analoge kwaliteit van het geluid zo optimaal mogelijk gebruikt kon worden, ruis en stiltes in Quartet in Three Parts van de Brit Edmund Finnis en de ons zo dierbare Six Melodies van John Cage. Helemaal gefascineerd door het analoge geluid namen we met de crew zelfs een mono-take op.

Wat Artone zo bijzonder maakt is dat een groot deel van de apparatuur waarmee wordt opgenomen afkomstig is uit de jaren 50-70. De LP’s worden gemaakt met behulp van vintage mastering- en opnameapparatuur die in zeven jaar tijd is verzameld en zorgvuldig gerestaureerd. Met een van de slechts vier overgebleven RCA 76D mengtafels – hetzelfde model dat gebruikt werd in de Sun Studios – naast Westrex Capitol snijversterkers, speciaal ontworpen voor Capitol studio’s om opnames te maken van The Beatles en The Beach Boys, brengt het state-of-the-art, vaak op maat gemaakte apparatuur samen die nog nooit is overtroffen.

Foto’s: © Jörg Mohaupt